KTM 300 SX 2026
Når det gjelder forholdet mellom kraft og vekt, setter KTM 300 SX standarden. Nå med erfaringer hentet direkte fra KTM Factory Racing-teamene og en pakke som sier "Bare kjør!" er KTM 300 SX konstruert med ett mål for øyet: å lede fra fronten.
ELEKTRISK START
Se det for deg: Du er sju runder inn i et heftig race. Du bommer på linja og motoren kveles i ei dyp renne. Men ingen grunn til panikk. Du trykker bare på startknappen – og er tilbake i sporet, klar for å ta målflagget. Dette er virkeligheten med KTM SX-modellene. Takket være et 12,8V 2 Ah lithium-ion-batteri plassert under setet, en høykvalitets starter og pickup, og et solid, gjennomtenkt design, slipper du kickstarteren og kommer deg raskt videre. Enkelt og effektivt, akkurat slik det skal være.

JUSTERBARHET
Som alltid byr fjæringen på enkel, verktøyfri justering både foran og bak, slik at du kan jakte pallplass med full kontroll. Bakdemperen har en håndjusterbar dobbel kompresjonsfunksjon, som lar deg finjustere både høy- og lavhastighetsinnstillinger på sekunder. Frontgaffelen er like brukervennlig, med håndjusterbare klikkere både nederst på gaffelbeinet og på toppen av gaffelen.

YTELSE
Med sin 300 cc 2-taktsmotor setter KTM 300 SX en ny standard i MX Open-klassen. Den gir førere et rått alternativ med ekstrem ytelse og lav vekt – perfekt for dem som vil ha mest mulig kraft uten å dra på ekstra kilo. Med lave vedlikeholdskostnader og en motor som veier bare 23,9 kg, leverer KTM 300 SX kompromissløs kjøreglede. Og mer til.
ERGONOMI
Tankdekslene er laget av to-komponents plast som effektivt leder luft mot radiatorene. En kompakt bensintankbeskytter gir en tettere og sikrere montering, noe som reduserer risikoen for slitasje mot rammen og forbedrer holdbarheten betydelig. Alt dette spiller sammen med den spesialutviklede førertriangelen for å gi enestående knekontakt og gripeflater – spesielt når du står i fotpinnene.
DEMPING
De 48 mm WP XACT AER-gafflene som er montert på KTM SX- og SX-F-modellene, har en kapslet luftfjær og et trykksatt oljekammer som gir progressiv og konsistent demping. Olje- og luftkanaler reduserer trykktopper, og sammen med midtventildempingssystemet gir dette førsteklasses tilbakemelding og komfort for føreren. Gaffelens innstillinger er nøye tilpasset rammen og baklinken, og sikrer topp ytelse på alle nivåer.
Når det gjelder justeringer, er disse enkelt tilgjengelige via én lufttrykkventil for forspenning, samt brukervennlige klikkjusteringer for kompresjon og retur. WP-luftpumpen som trengs for å justere gaffelens lufttrykk, følger med som standard i kjøpspakken.
Bak sørger WP XACT-bakdemperen for kontroll, med innstillinger hentet direkte fra KTM Factory Racing Team. Ramme- og dempergeometrien gir økt bakkeklaring ved linkarmen, noe som reduserer risikoen for gjennomslag. Linkbolter med liten diameter sparer vekt, mens optimaliserte pakninger i linkarmen forbedrer responsen og gir avanserte dempingsegenskaper.

STABILITET
KTM Motocross-serien har en spesialutviklet bakre bremsepedal som gir økt stivhet, bedre motstand mot bøyning og forbedret bremsefølelse. I front sørger en smidd styrerørsforbindelse og CNC-maskinerte triple clamps for perfekt justering av gaffelrørene. Den presise geometrien i gaffelklemmene gir svært responsiv og jevn gaffelbevegelse – og ikke minst urokkelig stabilitet når du presser gjennom spor og jager pallplass.
