KTM 65 SX 2026
KTM 65 SX er den nyeste versjonen av den raskeste og mest brukervennlige motocross-sykkelen barnet ditt trenger for neste steg i utvikling og tempo. Takket være viktige forbedringer vil unge førere kjenne underlaget bedre, og foreldre vil sette pris på noen sentrale oppgraderinger som gir lengre levetid og lavere vedlikehold. KTM 65 SX byr på kvalitet i full størrelse, komponenter i toppklasse, manuell clutch og girkasse – og ikke minst en 2-takts motor med eksplosiv effekt. Og selvfølgelig: Ready To Race-stil og DNA. Det finnes ikke noe bedre valg på startstreken.
JUSTERBARHET
KTM 65 SX er designet for å vokse med den unge raceren, takket være justerbar høyde. Flere valg har blitt integrert i konstruksjonen av KTM 65 SX, basert på vitenskapelig statistikk og testdukker. Det gjør det superenkelt å finne den perfekte passformen til din juniorracer, takket være justerbar demping, styreposisjon, ramme og karosseri som gjør det mulig å justere setehøyden fra 715 mm til 760 mm.

TENNING
KTM 65 SX har fått digital tenning fra Hidria, som gir bedre kraftkontroll og jevnere motorgang takket være oppgradert prosessering og en mer presis tenningkurve. Resultatet er renere forbrenning og mykere gassrespons. I tillegg har gasshåndtaket fått en ny stabiliseringshette som beskytter vaieren mot slitasje og knekk – noe som forlenger levetiden og reduserer behovet for vedlikehold.

FORGASSER
Den velprøvde Mikuni TM 24-forgasseren spiller en nøkkelrolle i kraftleveransen på KTM 65 SX. Den er nøye satt opp for å samspille perfekt med motoren, eksosanlegget og luftinntaket og sørger for responsiv gass og optimal ytelse.
YTELSE
Med den nyeste 2-takts-teknologien setter KTM 65 SX standarden allerede ved startgrinda. Motoren er bygget med lette og slitesterke materialer, og den trykkstyrte eksosventilen sørger for topp ytelse i samspill med den manuelle 6-trinns girkassa. I tillegg gjør den smarte innfestingen av veivakselen vedlikehold enklere og gir mer kjøretid med mindre skruing.

ERGONOMI
Karosseriet på KTM 65 SX er et tydelig bevis på KTMs satsing på å gi unge førere det beste utgangspunktet. Sykkelen etterligner utseendet og funksjonene fra fullvoksne KTM SX-modeller, med de samme avanserte løsningene som i de større klassene. Designet er nå smalere, slankere og bedre tilpasset stående kjøring, og sidepanelene samarbeider bedre med unge føreres støvler – noe som gir bedre grep mot sykkelen når man står i fotpinnene. Frontskiltet har plastflapper som beskytter de nedre gaffelkronene mot steinsprut. Når vi først er inne på gaffelkroner: KTM 65 SX har nå en forbedret festeløsning som beskytter styrelageret mot vann og skitt og forlenger levetiden. I tillegg er fastnøkkelstørrelsen gjort mindre og mer praktisk.

RAMME
KTM 65 SX har en ramme i høystyrke krommolybdenstålstål med smidde forbindelsesdeler integrert i rammen. Dette, kombinert med nøye beregnede parametere for langsgående fleks og vridningsstivhet, gjør det mulig å oppnå skreddersydd stivhet og en enestående kvalitet på Mini-rammen. Rammekonstruksjonen har et typisk MX-design uten tverrbjelke bak styrehodet. Som på våre modeller i full størrelse, er monteringspunktet for bakdemperen separert fra den øvre hovedrammerøret. Rammen leveres også med rammebeskyttere som standard.

DEMPING
Med den nyeste dempingsteknologien har KTM 65 SX en oppgradert, lettvekts 35 mm USD WP XACT AER-gaffel. Med 215 mm hjulvandring kan luftkammeret i venstre gafelben enkelt justeres med en luftpumpe etter førerens preferanse, vekt eller kjøreforhold. Oppgraderingen gir bedre demping og kontroll, og er et steg fremover for fjæringsytelsen. Bak sitter en fullt justerbar WP XACT monodemper med monteringspunkt på rammen, som gjør den mer kompakt og gir den perfekte balansen og dempingsegenskapene som matcher gaffelen.

EKSOS
Eksossystemet drar nytte av samme produksjonsprosess som fullskalaversjonene i KTM SX 2-taktsserien, med forbedret kvalitet og ytelse. Dette har ført til store fremskritt innen termodynamikk. I tillegg gir tettere forsegling av lyddemperens endelokk og en gummikobling mellom eksosrøret og lyddemperen et ekstra kvalitetsnivå til eksossystemet. Lyddemperen har en svart anodisert finish og et karakteristisk «Braaaaap!». Endringer inkluderer en flenspakning for bedre holdbarhet, og ventilasjonen på eksosventilen er redesignet. Den er mer «pansret» takket være ekstra effektiv og lokal produksjon ved KTM sitt hovedkontor.
