KTM 50 SX 2026
Reisen begynner nå. Den første modellen i KTM Sportminicycle-serien gir unge førere alt de trenger for fart, spenning og lysten til å lære. KTM 50 SX er bygget rundt en solid stålramme med en kraftfull motor, oppdatert WP XACT AER gaffel, WP XACT demper og et nytt, avansert hydraulisk bremsesystem fra Formula. Med pålitelig ytelse, slitestyrke og det ekte Ready To Race-uttrykket er dette det naturlige valget – både for de små og de som har vokst fra barnesykkelen.
JUSTERBARHET
Ulike justeringsmuligheter er bygget inn i KTM 50 SX, basert på vitenskapelige data og innspill fra unge førere. Det gjør det enkelt å finne riktig passform for den lille fartsglade. Høydejusterbar fjæring, styreposisjon, underramme og plastdetaljer gjør at setehøyden kan justeres fra lave 634 mm til hele 682 mm.

TENNING
Utstyrt med digital tenning med forbedret prosesseringskraft, som gir renere forbrenning og jevnere kraftlevering. Individuell tenningstid over hele turtallsområdet, akkurat som på KTM SX i full størrelse gir en viktig fordel. Gassvaier-oppsettet har fått en ny stabiliseringshette som forlenger levetiden til vaieren ved å redusere risikoen for knekk og skade.

FORGASSER
Den velprøvde Dell'Orto PHBG 19 BS-forgasseren har en sentral rolle i KTM 50 SX, og fungerer i perfekt harmoni med motoren, eksosanlegget og luftinntaket. Resultatet er en effektiv og balansert kraftleveranse.
YTELSE
KTM 50 SX er utstyrt med en moderne og kompakt motor som benytter den nyeste 2-takts-teknologien. Takket være et 3-akset design er veivakselen plassert nær tyngdepunktet, noe som ikke bare gir bedre massefordeling, men også den ideelle innsugsvinkelen til reed-ventilen for ytelse på toppnivå. Et separat sylinderemne muliggjør et optimalisert sylinderdesign med økt effekt.

ERGONOMI
I likhet med KTM SX-modellene i full størrelse, er KTM 50 SX utstyrt med de samme oppdateringene som finnes på de større KTM SX-modellene. Smalere, slankere og bedre tilpasset stående kjøring, gir sidepanelene nå bedre kontakt med unge føreres støvler, noe som gjør det lettere å klemme sykkelen med beina når man står oppreist. Framskjermen har plastflapper som beskytter de nedre styrekronene mot steinsprut. Når vi først er inne på styrekronene, har modellrekken nå fått en forbedret festemekanisme som forlenger levetiden på styrelageret, takket være bedre beskyttelse mot smuss og vann. I tillegg er nøkkelvidden mindre og mer praktisk. Tankkåpene har en to-komponents konstruksjon med KTM-spesifikk tekstur på oversiden. Startnummerplatene på siden er plassert så nær rammen som mulig, og setelinjen er blitt noe flatere.

RAMME
KTM 50 SX har en ramme i høystyrke krommolybdenstålstål med smidde forbindelsesdeler integrert i rammen. Dette, kombinert med nøye beregnede parametere for langsgående fleks og vridningsstivhet, gjør det mulig å oppnå skreddersydd stivhet og en enestående kvalitet på Mini-rammen. Rammekonstruksjonen har et typisk MX-design uten tverrbjelke bak styrehodet. Som på våre modeller i full størrelse, er monteringspunktet for bakdemperen separert fra den øvre hovedrammerøret. Rammen leveres også med rammebeskyttere som standard.

DEMPING
Med den nyeste dempingsteknologien har KTM 50 SX en oppgradert, lettvekts 35 mm USD WP XACT AER-gaffel. Med 205 mm hjulvandring kan luftkammeret i venstre gafelben enkelt justeres med en luftpumpe etter førerens preferanse, vekt eller kjøreforhold. Oppgraderingen gir bedre demping og kontroll, og er et steg fremover for fjæringsytelsen. Bak sitter en fullt justerbar WP XACT monodemper med monteringspunkt på rammen, som gjør den mer kompakt og gir den perfekte balansen og dempingsegenskapene som matcher gaffelen.

EKSOS
Eksossystemet drar nytte av samme produksjonsprosess som fullskalaversjonene i KTM SX 2-taktsserien, med forbedret kvalitet og ytelse. Dette har ført til store fremskritt innen termodynamikk. I tillegg gir tettere forsegling av lyddemperens endelokk og en gummikobling mellom eksosrøret og lyddemperen et ekstra kvalitetsnivå til eksossystemet. Lyddemperen har en svart anodisert finish og et karakteristisk «Braaaaap!». Endringer inkluderer en flenspakning for bedre holdbarhet, og ventilasjonen på eksosventilen er redesignet. Den er mer «pansret» takket være ekstra effektiv og lokal produksjon ved KTM sitt hovedkontor.
