KTM SX-E 5 2025
KTM SX-E 5
Representerer en ny generasjon av avansert helelektrisk minicross. Rettet mot både nybegynnere og konkurrerende juniorracere og med benchmark justerbar ergonomi - slik at sykkelen kan "vokse" med brukeren - er KTM SX-E 5 et høykvalitets og førsteklasses READY TO RACE-alternativ til den bensindrevne 50 cc motor. KTM SX-E 5 er ikke et leketøy: dette er en ekte plattform for juniorer som finner alle gledene ved å ha gass i høyre hånd uten komplikasjoner med utslipp, komplekst vedlikehold og støy. Enten du sykler, trener eller kjører, er den ferske KTM SX-E 5 både alt de noen gang har ønsket seg og alt de noen gang vil trenge. Denne motorsykkelen er designet, utviklet og produsert i Østerrike.
Motor
KTM SX-E 5 har en superavansert helelektrisk, vannkjølt permanent magnetmotor som gir 30 % mer kjøretid sammenlignet med forrige versjon og toppeffekt på 5,0 kW. Motoren fortsetter å skryte av en ekstremt kompakt og slank design som perfekt matcher KTM SX-E 5s minimale chassis. Den er også støv- og vanntett som gjør den slitasje- og vedlikeholdsfri, mens den integrerte kontrollenheten (ECU) garanterer en direkte, men svært kontrollerbar kraftleveranse.
Hjul
KTM SX-E 5 er utstyrt med 12" og 10" lette, svart elokserte aluminiumsfelger som gir den høyeste styrke og holdbarhet for enhver eventualitet. Disse er pakket inn i MAXXIS MX-ST-dekk, for å gi uovertruffen trekkraft på alle underlag.
Fjæring foran
KTM SX-E 5 har en fullt justerbar, opp-ned WP XACT luftgaffel med 35 mm rørdiameter og 205 mm vandring. Dette sikrer enestående komfort, dempningsegenskaper og retningsstabilitet. En annen hovedfordel for juniorer er at luftfjæren montert i venstre gaffelben kan justeres perfekt til rytterens vekt ved hjelp av en enkel luftpumpe.
Fjæring bak
Den førsteklasses WP XACT-støtdemperen er koblet direkte til den støpte svingarmen, og gir utmerket demping. Den er fullt justerbar, noe som betyr at du kan stille inn dempingen perfekt for å passe rytterens preferanser og baneforhold. Støtdemperen gir mulighet for 193 mm hjulsvandring.
Bremser
KTM SX-E 5 er utstyrt med hydrauliske bremser foran og bak, kombinert med lette bølgeskiver som er enkle å kontrollere selv for de yngste syklistene; bidra til å bygge opp selvtilliten deres, og lære dem riktig bremsekontroll.
Ramme
KTM SX-E 5-rammen er smidd av lette, høystyrke Chromoly-stålprofiler og kombinerer maksimal langsgående stivhet med optimal torsjonsstivhet. Modifikasjonen gir mer robusthet, håndtering og et tøffere støtdempermonteringspunkt. Underrammen er laget av lett, glassfiberforsterket plast, som kan monteres i forskjellige posisjoner for forskjellige setehøyder. Dette betyr at KTM SX-E 5 kan "vokse" med din unge crosser.
Styre
KTM SX-E 5 bruker igjen høykvalitets koniske NEKEN-styre. Dette gjør det mulig å montere et låst ODI-grep på venstre side, mens høyre side har en gassenhet med et vulkanisert ODI-grep, spesielt utviklet for den elektroniske stasjonen. En ekstra kollisjonspute på styrestøtten beskytter rytteren mot kollisjon.
Setehøyde
Setehøyden på KTM SX-E 5 kan justeres til flere nivåer. Standardmodellen kommer med et setehøydevariasjonsvindu på 634-682 mm og kan endres i to enkle trinn ved å senke karosseriet og setet og montere bakdemperen i en alternativ posisjon. Forgaffelen kan også senkes i trippelklemmene.
Kjøremoduser
Et multifunksjonelt instrumentdisplay er plassert mellom styrehodet og setet. Her kan brukeren velge mellom de seks forskjellige kjøremodusene. Hver modus tilbyr forskjellige kraftegenskaper som passer for rene nybegynnere helt opp til erfarne syklister. Instrumentet viser også gjenværende ladning på batteriet.
Sikkerhet
KTM SX-E 5 er utstyrt med en veltesensor som slår av strømmen ved et fall. For ytterligere sikkerhetstiltak kan kjøremodusene låses og lagres med en dongel som er plassert under setet. Dette forhindrer yngre, mindre erfarne ryttere fra å bytte til kraftigere kjøremodus på egenhånd.
Batteri
KTM SX-E 5 er utstyrt med 84 moderne litium-ion-celler i et robust presstøpt aluminiumshus som er montert rett over den elektriske motoren. Dette betyr at den lagrede energien er 907 Wh, som er nok til mer enn to timers kjøring for en nybegynner og ca. 30 min fullgassløp, avhengig av forhold og terreng. Det integrerte batteristyringssystemet (BMS) sikrer sikkerheten og levetiden til batteripakken. Ladetiden er redusert, med 0-80 % kapasitet oppnåelig på 45 minutter mens 0-100 % er mulig på bare 70 minutter.