HOLD DEG LEVENDE I VINTER
Med dagens fokus på skred, snø og værprognoser har bevisstheten rundt farene forbundet med frikjøring og i ulendt terreng økt. Hvor mange ganger har du uten å tenke deg om fulgt gamle spor i upreparert terreng? Hvilken garanti har du for at det ikke løsner et skred der selv om noen andre valgte å kjøre der? Er du sikker på at den i turfølget med det flotteste utstyret og den høyeste røsten har den beste kompetansen og vurderingsevnen?
Det finnes ingen scooterførere som ønsker å gjøre feil, som oftest er det summen av flere mindre avgjørelser som leder frem til risikable situasjoner. Det kan eksempelvis være at vinden har påvirket snødekket litt for mye, kombinert med en scooterkompis du egentlig ikke kjenner så godt som foreslår en bratt dal du ikke hadde vurdert eller planlagt. Vi mennesker er ofte spontane og det er lettere å si ja enn nei, spesielt hvis man føler gruppepresset. Det gjelder å være oppmerksom på farlige mønstre i tide og gjøre noe med det!
De aller fleste med litt fartstid i bratt terreng har tatt valg ute i naturen som de ikke er stolte av i dag. Iveren etter å sette spor i nysnø har lett for å sette følelser foran fornuft. Trygt nede ved bunnen av henget er kvalene på toppen glemt og terskelen for å ta risiko minsket. Slik atferd vil over tid føre til livsfarlige situasjoner. Utfordringen er at snødekket bare gir to typer svar. Enten løsner det et skred eller så blir snøen liggende. Så lenge snøen blir liggende tenker vi at vurderingen vår var god, men var den virkelig det? Ettersom vi mennesker gjør feil fra tid til annen bør vi operere med så stor sikkerhetsmargin at vi tar høyde for usikkerhet og feilvurdering.
Det er oftest de helt ferske eller de virkelig erfarne som utgjør en stor risiko for seg selv. De ferske vil sette seg i fare uten å være klar over det, mens de mer erfarne oppsøker utsatt terreng som en følge av økt erfaring. I mange tilfeller kan det virke som om de skjellsettende opplevelsene er de vi virkelig erfarer noe av. Det må kanskje løsne et skred før en virkelig begynner å ta naturen og faresignaler på alvor! Da kan det dessverre være for sent. Hver og en må finne ut av sin egen aksept for risiko og velger man å kjøre i skredfarlig terreng må det være et bevisst valg. Risikoen og usikkerheten er i utgangspunktet for stor til at ferdsel i skredfarlig terreng kan være ubevisst og tilfeldig.
De som søker det upreparerte terrenget bør ha et minste felles multiplum å jobbe ut i fra. Det kan være å sette seg inn i vær og føreforhold, ha det nødvendige sikkerhetsutstyret og følge bestemte kjøremønster for å nevne noe. Da vil aktiviteten fortone seg som et håndverk der turplanleggingen og vurderingene underveis bidrar til å øke opplevelsen av turen som helhet.
Etter hvert som årene går og erfaringen øker vil man gjenkjenne ulike mønstre i terreng, snødekke, gruppesammensetning og faresignaler.
Hvor skal man da begynne? Det kan være smart å starte med et skredkurs, da vil du komme i gang i trygge rammer og få svar på mange ting man lurer på. Meld deg på sammen med den faste turgjengen. Da vil kurset være med på å danne en grunnmur som den virkelige læringa kan stå på. Vær bevisst på utstyrsvalget ditt. Hva er dine behov, hva liker du best å holde på med? Frikjøring, kjøring på oppkjørte løyper eller lengre turer inni fjellet med ulendt terreng? Husk at sikkerhetsutstyret bør være pålitelig og enkelt å betjene. Du bør også øve jevnlig på kameratredning og bruke god tid i turplanleggingsfasen.
Det finnes ingen snarveier til gode avgjørelser. Tenk på ferdsel i vinterfjellet som et håndverk der kunnskap og erfaring må tilegnes over lang tid.
- Utdrag fra Jørgen Aamot Tindevegleder (UIAGM) i Fjellsentralen AS og redigert av Motorspeed AS.